Kritika divadelních inscenací

Nadsamec Jarry

Nadsamec Jarry - Alfred Jarry, Jiří Havelka a kol.

Studio Ypsilon

režie Jiří Havelka

premiéra 24.11.2006

Režisér a herec Jiří Havelka a kol se na konci roku 2006 pustili do dramatizace erotického románu Alfreda Jarryho – Nadsamec. Nelze říci jinak, než že se jim to povedlo naprosto skvěle. Jediná černá skvrnka na tomto skvostu je nízká návševnost. Možná je to tím, že jsou lidé nedostatečně informováni, bojí se něčeho nového a nebo otupěle sázejí na „profláknuté“ tváře Ypsilonky. Nikoho nechci urazit, ale ne vždy je to výhra.

Nadsamec Jarry na prknech Ypsilonky však není jenom o sexu. Celý příběh je lemován rozmanitými příběhy ze života autora, například je tu zmínka o díle Otec Ubu či o Jarryho vynálezu Patafyziky.

Postavu Alfreda Jarryho ztvárňuje Petr Vršek. Podle procítěnosti a přesvědčivosti s jakou hlavního hrdinu hraje se odvažuji říci, že je mu role šitá na míru a báječně si ji užívá. Zkrátka jedinečný výkon. Velmi kvalitní herecký výkon však podávají i ostatní - Roman Mrázik (Ondřej Marcueil a Firmin Gémier), Martin Janouš (Kapitán a nakladatel), Andrej Polák (Vrchní, Oscar Wilde), Daniel Šváb (William Elson, Apollinaire, Lugné-Poe) Barbora Popelková (Dcera Williama Elsona) Julek Neumann (vědec), Jalub Slach (vědec aj.), Jaroslava Kretschmerová (Henrieta Cynová, Matka, Luisa Franceová), Jana Šteflíčková (redaktorka), Jiřina Vacková (Sestra) a Martin Bohadlo (bicí a další mužské role). Atmosféru celého děje dokresluje přájemná hudba Jana Jiráně v interpretaci Dominika Renče hrajícího na piáno. Chvílemi rozezvučí sál i Martin Bohadlo na bicí či Daniel Šváb na basu.

Každý si v Nadsamci Jarrym může najít to své. Mě oslovuje rozdělení děje na kapitoly, které jsou různě proplétané s komentáři Alfreda Jarryho a jinými dílčími příběhy. Dále například skvělé využití prostoru (jeviště na jevišti), doplňování češtiny francouzštinou či angličtinou, mistrovský pohybový výkon Báry Popelkové a Petra Vrška a mnoho dalšího, co se mi teď zrovna nevybavuje a také to, co říci nechci, abych Vám nezkazila překvapení až na Jarryho příjdete ;-)

Pokud tedy nejste zařeknutí odpůrci všeho nového nebo nechodíte do divadla pouze proto, abyste mohli říct, já viděl(a) toho a toho, tak si Nadsamce Jarryho v žádném případě nenechejte ujít. Já ho viděla už několikrát a pokaždé jsem se smála od začátku až do konce, chvílemi se slzami radosti v očích. Pokaždé když odcházím z divadla, tak si v duchu broukám „Pane vrchní, absint s cukrem, pane vrchní, sem....“

Tak prosím neváhejte a příjďte 12. června do Ypsilonky, kdy se Nadsamec Jarry hraje naposledy v této divadelní sezonně.