Kritika divadelních inscenací

Pokus pes čili Potwor

Pokus pes čili Potwor

Divadlo Komedie

režie Vanda Hybnerová a Saša Rašilov

obnovená premiéra 1.10.2006

Manželská dvojice Vanda Hybnerová a Saša Rašilov se s vervou pustila do dalšího vlastního projektu. Inspiraci našli v románu Michaila Bulgakova Psí srdce. Opět se velmi dobře chopili jak režie tak scénáře, kostýmů i úpravy scény. Celý děj je postaven na pokusu doktora W., jenž voperuje hypofýzu a chámovody ze zemřelého harmonikáře do ubohého pouličního voříška. Potom se mu však situace začne vymykat z rukou...

Na rozdíl od absurdního dramatu Židle, si manželé přizvali i další „kolegy“. Sám Saša se skvěle vžil do role psa Žolíka. Jeho mimika a herecký výkon je skvostem pro divákovo oko a chvílemi člověk pomalu začíná věřit, že na jevišti poskakuje skutečný hafan. Vanda ztvárňuje roli Doktora a samozřejmě nezapomíná vést podrobný záznam o průběhu pokusu. Boris Hybner dostal roli zmíněného doktora W.. Výkon značně vylepšuje jeho herecké zaměření, a tak i naprostý laik vycítí gesta profesionálního mima. Dále ve hře můžeme vidět Václava Rašilova, mladšího bratra Saši. I když od něho za celou dobu neslyšíme jediné slovo, protože představuje duši zemřelého harmonikáře, musím konstatovat, že i on „dělá svoji práci“ na jedničku. Poslední aktérkou je služebná Zoja v podání Jany Kovaříkové, ta dotváří pomyslnou třešničku na dortu.

Myslím, že o samotném představení jsme se dozvěděli dost, Nyní bych ráda přiblížila i podmínky vzniku. Obrovský dík patří divadlu Komedie, které řadí do svého repertoáru inscenace tzv. „na komoru“. Mezi ně patří i Pokus pes čili Potwor. A co to znamená? Diváci jsou srovnáni zhruba do 6 řad na pódiu, což jim umožňuje téměř přímý kontakt s herci a zároveň to v nich vyvolává neskutečně živí a působiví dojem.

Jestli máte chuť zkusit něco neobvyklého, rozhodně si zajděte do divadla Komedie. Mimochodem hlava mi vůbec nebere fakt, že ředitelka divadla V Řeznické tuto a mnoho dalších autorských inscenací bezdůvodně „vyhodila“. Nezbývá než konstatovat, že je mnoho jiných scén, kde takto vytříbená dramata s úsměvem přijmou.